Op 8 en 9 juli kun je in de binnenstad van Arnhem 3D straatkunst bewonderen tijdens de vierde editie van het World Street Painting Festival. Het festival staat dit jaar helemaal in het teken van het thema ‘Nature’. Elf internationale toppers maken hun 3D streetpainting live, voor het oog van het publiek, op straat.
De eerste dag, op woensdag 5 juli, worden de werken in schets op de grond uitgezet. Op donderdag 6 juli zijn de eerste kleuren zichtbaar, waarna het op vrijdag heel hard gaat en de werken langzaam tot leven komen. In het weekend zijn alle kunstwerken af en kun je jezelf laten fotograferen in een van de straattekeningen. Ze komen tot leven door de lens van je camera!
Do it Yourself in de Weverstraat
Krijg je na het zien van al dit moois zelf jeukende handen? Op zondagmiddag 9 juli is iedereen welkom in de Weverstraat tijdens de Do it Yourself by van Gogh Contest. Kinderen en volwassenen, ervaren en onervaren tekenaars: iedereen is welkom om de Weverstraat te helpen veranderen in één groot kunstwerk.
Masterclass
Tijdens het festivalweekend sieren ook de werken van de masterclassdeelnemers de straten van Arnhem. Tussen 7 tot 9 juli leren zij de fijne kneepjes van het vak van hun meesters en gaan zij direct op straat aan de slag.
Rondleiding
De kunstwerken zijn nog te bewonderen tot en met zondag 3 september. Op deze dag sluiten we festival feestelijk af tijdens een tweede Do it Yourself by van Gogh Contest op het Velperplein. De hele zomervakantie kun je iedere zondag deelnemen aan een leuke rondleiding langs alle werken.
Burgers’ Zoo’s tropische Mangrove in 3D
Deze zomer opent in Burgers’ Zoo de grootste overdekte Mangrove van de wereld! Op maar liefst drieduizend vierkante meter kun je hier versteld staan van alle prachtige natuur van dit tropische gebied. Ook tijdens het World Street Painting Festival kun je een stukje Mangrove bewonderen.
Twee weken vóór het festival zal op de straat voor station Arnhem Centraal een prachtig getekende Mangroveboom verschijnen. Vanuit de takken van de bomen nemen de dieren uit Burgers’ Zoo je mee langs de 3D straattekeningen die tussen 5 en 8 juli gemaakt worden door internationale streetpainters. De getekende dieren leiden je elk naar een ander kunstwerk. Volg ze en laat je verrassen door wat je gaat zien!
3D bij Burgers’ Zoo
Ga jij het mangrovebos bezoeken in Burgers’ Zoo? Vergeet dan niet ook naar de grond te kijken. Ook in de dierentuin wordt een 3D tekening gemaakt, geheel in stijl, om de opening van dit bijzondere bos te vieren.
Leguanen, krabben, vogels en vlinders
Wereldwijd verdwijnen grote stukken mangrove, terwijl deze tropische gebieden reuze belangrijk zijn voor de natuur. Burgers’ Zoo wil daarom met de bouw van deze mangrove bewustwording creëren bij bezoekers.
Bij binnenkomst van de Mangrove zul je je wanen in het Centraal-Amerikaanse Belize, waarop het bos gebaseerd is. Nadat je de Belizaanse huisjes bent gepasseerd, leidt het kronkelende vlonderpad je door de rest van het bos. Tijdens dit avontuur sta je oog in oog met onder andere leguanen, krabben, vogels en vlinders en zie je de mooiste planten en bomen. Nergens in de wereld leven zoveel mangrovedier- en plantensoorten samen onder één dak!
Burgers’ Zoo, Antoon van Hooffplein 1.
www.burgerszoo.nl
Interview: Kunstenares Tracy Lee Stum
Door: Nicole Beaujean
De schoonheid ligt op straat
Ze stuitert nog na van haar toffe samenwerking met Katy Perry. Kunstenares Tracy Lee Stum reist de hele wereld rond: China, Mexico, India, Rusland en dwars door de VS. En ze verheugt zich op haar komst naar Arnhem. In juli is ze de Amerikaanse ster van het World Street Painting Festival. We Skypten met haar in juni.
Was je als kind al creatief?
“Als de oudste van drie zusjes was ik een heel onafhankelijk kind. Al toen ik drie jaar oud was verheugde ik mij op de nieuwe tekenspullen die ik voor mijn verjaardag zou krijgen. Destijds tekende ik cartoons en veel, heel veel paarden. Ik was echt een paardenmeisje.
Ik ben heel dankbaar dat mijn moeder mijn tekenvaardigheden stimuleerde. Op mijn twaalfde regelde ze zelfs privétekenlessen voor me. Daar leerde ik voor het eerst pasteltekeningen maken. Ik was wég van de techniek en het zachte, poederige materiaal.”
Plattelandsmeisje
“Mijn familie is helemaal niet zo kunst-minded: mijn grootouders en overgrootouders waren zuivelboeren in Pennsylvania. Maar mijn moeder wilde graag dat wij onze creativiteit ontwikkelden: sport, kunst, muziek. Zo heb ik ook jarenlang klarinet gespeeld.
Mijn bachelordiploma behaalde ik aan Tyler School of Art in Philadelphia; een kleine, maar heel goede kunstopleiding. Mijn moeder had het volste vertrouwen in mijn keuze, maar mijn vader was bang dat ik geen werk kon vinden en dus geen inkomen zou hebben. [Lachend:] Hij is inmiddels gerustgesteld.”
Hoe ging je carrière als kunstschilder van start?
“De eerste jaren na mijn opleiding was ik art director, styliste en setdresser in de filmindustrie. Later werkte ik voor architectenbureaus en interieurontwerpers. Zo heb ik muur- en plafondschilderingen verzorgd voor casino’s en hotels in Las Vegas.
In de jaren negentig kwam ik voor het eerst in aanraking met streetpainting. Ik wist niet eens dat het bestond! Per ongeluk belandde ik met een ex-vriendje op een festival in Santa Barbara. Ik was volledig ondersteboven van alle meesterwerken in krijt, in drie dágen in plaats van drie weken geschilderd. De kwaliteit was verbazingwekkend goed. Ik wist meteen: dit zijn mijn mensen, dit is mijn familie; hier wil ik bij horen.”
Klassieke meesterwerken
“In de jaren negentig was het nog gebruikelijk om vooral klassieke meesterwerken na te schilderen, zoals dat in Italië nog steeds gebeurt. Je zag veel Caravaggio, renaissanceschilders en oude Amerikaanse meesters. Vrij werk kwam later pas.
Eerlijk gezegd wist ik totaal niet waar ik aan begon; ik begón gewoon. Ik heb vooral veel moeten leren over verhoudingen, perspectief, materiaalgebruik en techniek. Op bestrating is dat zo anders dan op papier, op een muur of plafond. Wel wist ik meteen dat ik vrij werk wilde maken, geen reproducties. Over mijn allereerste straattekening was ik niet eens ontevreden. En er kwam meteen een betaalde opdracht uit voort, op een festival. Mijn leven als streetpainting artist was begonnen.”
Verlatingsangst
“Ik moest er erg aan wennen om mijn werk zomaar op straat achter te laten, zonder het in mijn portfolio te kunnen stoppen. In het begin blééf ik maar foto’s maken, om het vast te houden. Streetpainting in krijt is ontzettend vluchtig; het begint al te verdwijnen zodra je klaar bent. Ik had echt last van verlatingsangst. Dat was een grote les in loslaten, waar ik later in mijn leven nog veel aan heb gehad.”
Waar haal je de inspiratie vandaan voor telkens weer een nieuwe streetpainting?
“Dat is nooit een probleem; onderwerpen genoeg! Festivals hebben soms een thema; dat helpt ook. Ik maak mensen graag deelgenoot van mijn creatieve fantasie, meer niet. Mijn werk heeft nooit een politieke of maatschappijkritische boodschap; ik wil schilderen voor alle leeftijden.
Straattekeningen hebben een universele taal, die iedereen verstaat. Kinderen worden soms letterlijk onderdeel van een schildering; ze gaan spelen in die imaginaire wereld. Dat vind ik heerlijk. En als mensen door mijn streetpaintings zélf creatief worden en gaan tekenen of schilderen, dan krijg ik vleugels.”
Inmiddels geef je les aan jonge streetpainters, zoals tijdens de masterclass in Arnhem. Waarom vind je dat zo waardevol?
“Lesgeven is fantastisch: een nieuwe generatie inspireren, tips en technieken delen. Natuurlijk moet je talent hebben en doorzettingsvermogen en liefst ook gedreven en ondernemend zijn. Jonge studenten kunnen nu hun werk maken van gaming, game design, animatie, film. Geweldig dat er zoveel creatieve opties zijn. Daar draag ik graag mijn steentje aan bij.”