Een van de belangrijkste sfeeronderdelen van de Bridge to Liberation Experience zijn de filmfragmenten. Deze worden al vijf jaar op rij geproduceerd door de crew van Arteffects Creatieve Communicatie. Wij liepen met ze mee tijdens een opnamedag.
Tekst: Eva Agterberg
8.00 uur ‘s ochtends
Om 8.00 uur komen de eerste acteurs de studio van Arteffects binnen. Dat is eigenlijk gewoon een zwarte ruimte (voor donkere scènes) en een witte ruimte (voor lichte scènes) die je helemaal kunt inrichten zoals je wilt. Deze ochtend gebruiken we de zwarte ruimte.
We hebben voor de scène die we in de ochtend opnemen maar twee acteurs. Deze gaan snel in de make-up:
Dit meisje (foto links) heeft niet veel make-up nodig. De haren van een achtjarig meisje in de oorlog zijn wel een punt van discussie. Hoe zitten die? Het werden rommelige vlechtjes.
Met nepbloed en een zogenaamde stoppelspons worden indrukwekkende verwondingen nagebootst (foto rechts).
Voor deze scène timmerden de stylistes een vliegenkast in elkaar, gemaakt van een oude Ikea-kast. Ze richtten de hoek van de studio helemaal in als kelder.
Van te voren bedachten we welke soldaat erin wilden hebben. Op de draaidag bleek dat we ons wat hadden vergist in zijn lengte. Daar kwam een soldaat van meer dan twee meter lang aangelopen…! Met veel hulp kregen we hem in de kast. Eenmaal in de kast had hij geen enkele bewegingsruimte meer. Gelukkig was dat voor deze scène ook niet nodig.
De soldaten in de film zijn Britse mannen uit de Airborne-divisie. We zijn op zoek gegaan naar échte originele Airborne uniformen. Die dragen de soldaten in de film, compleet met alle emblemen en insignes.
13.00 uur: lunch
Om 13.00 uur lunchen we met de elfkoppige crew en de acteurs in het Coehoornpark. Direct daarna vertrekken we naar de volgende filmlocatie in Oosterbeek.
13.30 uur
Alle film spullen gaan weer mee, waaronder een ‘hazer’ om de filmsets extra sfeer te geven. Zwaar!!!
De camera wordt weer klaargemaakt voor gebruik. Wanneer alles goed is in- en afgesteld, wordt de beste filmplek gekozen. Vervolgens wordt besproken hoe ze het gaan aanpakken.
16.00 uur
In de prachtige tuin filmen we vervolgens de volgende scène. Voorafgaand aan het filmen legt regisseur Victor van Vloten uit hoe hij deze scène voor zich ziet.
18.00 uur: diner!
We eten met z’n allen een heerlijk maaltijd van BliksemVers. Ondertussen worden de acteurs voor de volgende scène alweer voorbereid.
19.30 uur
Na de binnen-scène gaan we snel naar buiten. We willen filmen in het ‘golden hour’. Dat is het uur van de dag met het mooiste licht, vlak voordat de zon ondergaat. We moeten snel zijn! Gelukkig staat alles er op tijd op.
21.30 uur
Voor de volgende scène moet het juist bijna donker zijn. We filmen binnen en gaan aan de slag met het instellen van het juiste kunstlicht. Ook wordt hier de hazer gebruikt. Dit is een veilig type rookmachine die nep-rook produceert voor een lichte mist in de ruimte. De mist zorgt ervoor dat het effect van het licht dat erop schijnt wordt versterkt.
Voor deze scène hebben we veel gewonde soldaten nodig. De visagiste moet dus hard aan de slag om alle mannen op tijd in de schmink te zetten. Het resultaat is indrukwekkend…
23.00 uur
Zo, het staat erop! Het einde van draaidag nummer 3. Nog één dag te gaan en dan staan alle scènes erop. Arteffects gaat daarna hard aan de slag om alles te monteren tot acht filmfragmenten. Vervolgens wordt er geluid onder gezet en wordt de voice-over ingesproken.
Vlak voor de Bridge to Liberation Experience zijn de films klaar om te worden vertoond op het enorme scherm in de John Frostbrug. Kom jij ook kijken naar het eindresultaat?