Ze hebben een bijzondere hobby. Of combineren twee verrassende carrières. Deze Arnhemmers hebben een (min of meer) verborgen talent. In de eerste editie Arno Stoffelsma (35), eerste klarinettist bij Het Gelders Orkest én juridisch medewerker bij Dirkzwager.
Interview: Nicole Beaujean
Fotografie: Eva Broekema
Een super muzikale jurist. Of een juridisch onderlegd musicus. Het is maar hoe je het bekijkt. Arno Stoffelsma mixt in elk geval twee bijzondere carrières. Alle credits voor zijn werkgever Dirkzwager. Want zo lukt het hem om beide professies succesvol te combineren.
Als je zijn agenda inkijkt, word je haast moe. Want Arno Stoffelsma vliegt bijna letterlijk heen en weer tussen de concertzaal van Musis en Dirkzwager advocaten & notarissen. De ene keer met zijn klarinet onder de arm, de andere keer met een aktetas vol dossiers en wetteksten.
“Ik vergis me nooit, hoor. Ik haal niet op kantoor per ongeluk mijn klarinet tevoorschijn en stel ook geen contracten op in de repetitiepauze van Het Gelders Orkest. Daarvoor zijn het veel te verschillende werelden. Maar ik ben wél heel blij dat ze sinds drie-en-een-half jaar voor mij in Arnhem samenkomen.”
Klarinetles thuis
Arno speelt al sinds zijn zevende klarinet. Dat is misschien niet verwonderlijk met een klarinettiste als moeder en een vader die hobbyhoornist is. “Bij ons thuis stond alleen maar klassieke muziek op; daar zijn we echt mee opgevoed. Mijn broer en ik werden allebei van harte gestimuleerd ook een instrument te gaan bespelen. Vier-en-een-half jaar lang kreeg ik klarinetles van mijn moeder. Toen was ik het ‘niveau muziekschool’ echt ontstegen en ging ze voor me op zoek naar een andere muziekdocent. Dat werd Herman Braune, klarinetdocent aan het Amsterdamse Conservatorium.”
Kriebelen
Arno had talent, zoveel was zeker. Amper twaalf jaar oud werd hij geselecteerd voor de Jong Talentenklas van datzelfde Conservatorium.
“De klarinet pas ook fysiek goed bij mij. Bij andere mensen gaat het spelen na vijf minuten al kriebelen, maar ik kan dat van jongs af aan úren volhouden. En het scheelt aanzienlijk dat mijn moeder mij thuis direct corrigeerde als ik iets niet goed deed. Het áfleren van foute gewoonten kost nou eenmaal veel meer tijd en energie dan het áánleren van nieuwe.Ik studeerde elke dag minstens twee uur klarinet. Hoe beter je wordt, hoe leuker het is om te spelen. Dat werkt extra stimulerend.”
Japan
Op zijn zestiende werd Arno geselecteerd voor het Jeugd Orkest Nederland, waarmee hij al vrij snel op tournee ging naar Japan. Later volgde het Europees Jeugd Orkest onder leiding van beroemde dirigenten als Bernhard Haitink en Herbert Blomstedt.
Arno: “Misschien heb ik wel te jong gepiekt. Op mijn 21ste, nog voordat ik een bachelordiploma van het Conservatorium had, kreeg ik mijn eerste baan bij het Concertgebouworkest. Een droombaan natuurlijk, zeker voor iemand zonder noemenswaardige professionele ervaring. Daarna heb ik een paar jaar als freelancer gewerkt bij diverse orkesten in binnen- en buitenland, totdat ik in 2007 bij Het Gelders Orkest (HGO) terechtkwam. ‘Een warm bad’ noemen ze dat, en dat is het ook. Ik heb het er erg naar mijn zin. Zeker nu we in die prachtige nieuwe zalen van Musis mogen spelen. De Muzenzaal is heel knap in oude luister hersteld. De verbouwing is sowieso heel mooi gelukt, vooral de Parkzaal met al dat glas en groen. Het is heel bijzonder om bij daglicht te kunnen spelen en niet in een dichte doos, wat de meeste concertzalen zijn.”
Rol van recht
Vijf jaar geleden kwam bij die passie voor klassieke muziek de opmaat tot een nieuwe professie: een rechtenstudie. “Ik vind het interessant om over juridische kwesties na te denken en over de rol van recht in onze samenleving. En het heeft praktische voordelen: rechten kun je heel goed in je eigen tijd studeren.”
Arno behaalde zijn Bachelor aan de VU in Amsterdam, waar hij nog steeds woont. Onlangs rondde hij zijn master rechten aan de Open Universiteit af.
Sinds drie-en-een-half jaar is Arno parttime juridisch medewerker bij Dirkzwager aan de Velperweg, waar hij alle vrijheid krijgt om te werken tussen het strakke repetitieschema en de optredens van HGO door. Zoals bekend draagt het Arnhemse advocatenkantoor de schone kunsten een warm hart toe.
Vlieguren
Arno, filosoferend: “Rechtsgeleerdheid en musiceren hebben misschien toch wel overeenkomsten. Je probeert bij allebei een ander mee te voeren, te overtuigen. De ene keer vrij letterlijk, in een pleidooi voor de goede zaak of een cliënt, de andere keer op het concertpodium. Verder geldt natuurlijk voor alles: als je je erin vastbijt, werpt dat zijn vruchten af. Vlieguren maken en ervoor gaan.”
“Het afleren van foute gewoonten kost veel meer tijd dan het aanleren van nieuwe”
Tip van Arno:
Mozarts betoverende klarinetconcert
Mozarts Concert voor klarinet en orkest is voor Het Gelders Orkest een prachtige gelegenheid om Zutphen, Nijmegen, Arnhem en Doetinchem de fluweelzachte toon van de klarinet te demonstreren.
Het is 1791, kort voor Mozarts overlijden. Zijn Concert voor klarinet en orkest ontstaat in deze laatste maanden van zijn leven. Mozart schrijft het voor zijn vriend Anton Stadler, die volgens hem de menselijke stem weergaloos met zijn instrument kan imiteren. Soloklarinettist Arno Stoffelsma treedt met zijn fluweelzachte toon in Stadlers voetsporen.
14 april, 20.00 uur, Musis Arnhem. Met inleiding om 19.00 uur.
hetgeldersorkest.nl