Veel Arnhemmers kennen het charmante theater aan de Rosendaalsestraat van een bezoekje aan een voorstelling. Maar het Posttheater is óók een gerenommeerde kweekvijver van cabarettalent. Vincent Bijlo, Diederik van Vleuten, Van der Laan & Woe, Micha Wertheim; allemaal nemen ze de kritische feedback van programmeur/directeur Roel Coppelmans ter harte.
Interview: Nicole Beaujean
Precies vijfentwintig jaar geleden werd het Posttheater door Roel Coppelmans opgericht als werkplaats voor jeugdtheater: “Hoewel ik uit een kunstenaarsgezin stam, stond cultuur bij ons thuis niet centraal. Mijn vader was kunstenaar en kunstfilosoof, mijn moeder een artieste: ze zong veel en schreef teksten, bespeelde diverse instrumenten. Helaas mocht ze daar niet haar werk van maken: haar ouders dwongen haar in de richting van een veilige baan in het onderwijs. Mijn opa was hoofdpostbode bij de PTT en speelde mee met het cabaret van de Posterijen. Dus theater zit zeker in mijn genen.”
Postkantoor
“Na mijn regieopleiding aan de Amsterdamse Theaterschool heb ik naast mijn baan als dramadocent veel freelance geregisseerd. In 1992 startte ik een werkplaats voor jeugdtheater in het oude postkantoor aan de Driekoningenstraat. Al snel klopten er cabaretiers bij ons aan, die in Arnhem een podium zochten. We zetten onze zaal voor ze open en het Posttheater was geboren.”
Katholieke Arbeidersbeweging
Eind jaren negentig bleek het voormalige postkantoor inderdaad te klein om het groeiende aantal voorstellingen te herbergen. In 2000 zocht en vond het Posttheater een nieuw onderkomen in het monumentale KAB-gebouw aan de Rosendaalsestraat. In dit thuishonk van de Katholieke Arbeidersbeweging ‘Sint Joseph’ vonden toen nog veel tentoonstellingen, bruiloften, feesten, verkiezingsbijeenkomsten en examens plaats. De stichtingen KAB en Posttheater fuseerden en verbouwden het pand tot een multifunctionele theaterzaal: KAB-Posttheater, officieel geopend in maart 2001. Nog steeds wordt het theater intensief gebruikt door de doelgroepen met een sociaal-culturele doel.
Gepeperde mening
Langzaam maar zeker groeide het Posttheater uit tot een klein, maar gastvrij kenniscentrum voor cabaret en een kweekvijver voor jong talent. Veel artiesten, onder wie Erik van Muiswinkel en Micha Wertheim, monteren en spelen altijd in het Posttheater. Desgewenst steekt Roel Coppelmans zijn gepeperde mening niet onder stoelen of banken: “Ik zit heel veel avonden in de zaal, al kan ik natuurlijk niet àlle voorstellingen bijwonen. Ook zie ik veel optredens tijdens een van de vele festivals in het land. Zodra we veelbelovend talent ontdekken, neem ik ze tussentijds op in ons programma. Die flexibiliteit hebben wij als klein theater.”
Gevatte woordgrappen
Door de jaren heen zag Roel de accenten in het cabaret veranderen: “In de jaren negentig was cabaret meer geëngageerd, politiek- en maatschappijkritisch. Dat is in het begin van deze eeuw gegroeid naar ego performances en stand-up comedy: heel snel cabaret, met gevatte woordgrappen. En nu merk je dat het publiek weer meer behoefte heeft aan inhoud; het wil een duidelijke mening horen van cabaretiers die kritische kanttekeningen plaatsen bij wat er in de wereld gebeurt.”
Infotainment
“Artiesten als André Manuel, Vincent Bijlo en Micha Wertheim helpen onze tijd te duiden. Onze bezoekers willen worden geconfronteerd met zienswijzen van anderen. Daarom is infotainment zo populair: een mix van vermaak en inhoud.
Het is jammer dat cabaret niet altijd serieus wordt genomen. Want cabaret bracht ook veel vernieuwing in het theater, kijk maar naar Van Houts en De Ket, met hun succesvolle theaterstukken over actuele en opzienbarende gebeurtenissen uit het Nederlandse bedrijfsleven.”
Kritisch cabaretpubliek
In vijfentwintig jaar is het Posttheater uitgegroeid tot hét cabaretpodium van het Oosten. Elk jaar weten meer dan dertigduizend bezoekers het charmante theater achter het advocatenkantoor Dirkzwager en station Velperpoort te vinden.
Door zijn jurylidmaatschap bij diverse cabaretfestivals ontmoet Roel veel jong talent. Sommigen van hen zien we terug in het Posttheater. Maar ook de ‘grote namen’ boeken nog steeds met veel plezier hun try-outs in Arnhem: “Wij hebben goede en trouwe medewerkers, een gezellige sfeer en een kritisch cabaretpubliek. Arnhemmers zijn trouw, geïnteresseerd in cabaret en ook nieuwsgierig naar niet-gevestigde namen.”
Hamburgermenu
Met een verrassend klein team weet het Posttheater veel te bereiken: “We doen met heel weinig heel veel. Vanaf komend seizoen serveren we elke vrijdag en zaterdag een smakelijk biologisch hamburgermenu met ambachtelijke frieten. Je kunt hier gratis parkeren; na kantoorsluiting mogen we gebruikmaken van het parkeerterrein van Dirkzwager.
En probeer ook eens ons ‘Postpartout’: drie verrassingsvoorstellingen voor maar dertig euro, plus gratis pauzedrankje. Op dit moment renoveren we onze stoelen, zodat het publiek er na de zomer nóg beter bij zit.”
TIPS VAN HET TEAM
Roel, directeur: Genomineerd voor de Poelifinario 2017, de belangrijkste cabaretprijs van het seizoen: Vrijdag vs. Sandifort (cabaret), 10 november. En Rundfunk (cabaret, van tv naar theater), 6 januari 2018
Chantal, marketing: Kiki Schippers (zang/cabaret), 16 februari 2018
Arnoud, techniek: André Manuel (maatschappijkritisch cabaret), 23 maart 2018
Houd de website www.posttheater.nl in de gaten voor updates van het nieuwe seizoensprogramma.