Letters & Plaatjes
Letters & Plaatjes, dat is de naam van het (typo)grafisch ontwerpbureau dat Arnhemmer Thijs Mertens in 2009 oprichtte. In de afgelopen 10 jaar heeft de grafisch vormgever en voormalig ArtEZ-student bepaald niet stilgezeten. Vele logo’s die prijken op de gevels van bedrijven in de stad, zijn namelijk van de hand van de 42-jarige creatieveling. En de resultaten zijn prachtig. Dus wie kon Uit in Arnhem nu beter vragen voor het ontwerp van een nieuw fris logo en nieuwe huisstijl? Wij maakten alvast beter kennis met Thijs en deden een ‘logorondje’ door de stad.
Wat is jouw achtergrond?
‘Eind jaren ’90 ben ik Graphic Design gaan studeren aan ArtEZ en direct in Arnhem gaan wonen. Na een aantal leerzame jaren als werknemer, heb ik de stap gemaakt om zelfstandig verder te gaan en Letters en Plaatjes opgericht.’
Waarom Letters en Plaatjes?
‘Mijn vader was docent en daarnaast schreef hij gedichten en columns. Wij besloten om een deel van zijn gedichten te bundelen en hebben vervolgens samengewerkt aan een aantal mooie boeken, met passende beelden en vormen bij alle teksten, onder de naam uitgeverij Letters en Plaatjes. Vanuit deze samenwerking is de naam Letters en Plaatjes ontstaan. Een grafisch ontwerpbureau met een typografische twist. Dat is mijn handelsmerk.’
Welke logo’s die jij hebt ontworpen kunnen mensen herkennen?
‘Ik heb best uiteenlopende klanten. Van startende ondernemers tot aan grote partijen zoals Van der Valk exclusief. Herkenbaar voor Arnhemmers zijn de logo’s van bijvoorbeeld Eetwinkel Stroom en Arnhemse Meisjes in Klarendal, in het Spijkerkwartier designwinkel Spyk71 en in de binnenstad onder meer Le Grand Café en ’t Huys op de Korenmarkt. Daarnaast het logo voor Zigt makelaars & hypotheekadvies (Kronenburg) dat in heel de stad zichtbaar is en Woodworks Yoga (Hoogkamp). Wat minder Arnhems, maar ook het logo van Bistrobar Coco in Elst heb ik gemaakt.’
Ben jij een workaholic?
‘Ik ben altijd al gefascineerd door vormen, kleuren, composities en natuurlijk typografie. Overal waar ik loop zie ik beelden die mij inspireren en die ik weer wil gebruiken in mijn werk. Ook kijk ik op elke gevel van een pand naar het logo van een bedrijf of organisatie. Dat zal er nooit uitgaan. Ik ben in dat opzicht dus wel altijd met werk bezig, maar ik zie dat niet als belemmering, want het geeft energie.’
Kent een grafisch vormgever ook zoiets als een writer’s block? Of staar jij nooit naar een wit scherm?
‘Gelukkig heb ik vrij snel een ontwerp als uitgangspunt en weet ik welke richting ik op wil. Dat is ook wel nodig in dit vak, al is een logo of huisstijl eigenlijk nooit ‘af’. Maar natuurlijk heb je weleens een dag dat je even vastloopt met een ontwerp. Het enige wat dan helpt is even te stoppen en even iets anders te doen. Ik werk in de Kleine Campus. Dit is een oud schoolgebouw, omgetoverd tot verzamelplek voor creatieve ondernemers uit Arnhem. Ik kan hier altijd binnenlopen bij andere ondernemers. Dat is heel fijn, want zo kun je elkaar helpen en met elkaar sparren. Dat werkt erg goed, zeker met een borrel erbij op de donderdag- of vrijdagmiddag, haha.’
Is er een speciaal project waar jij trots op bent?
‘Ik heb recent mee mogen werken aan een boek over de identiteit van de Liemers. Het is een prachtig boek over de rijke geschiedenis van de streek tussen de Rijn en de Oude IJssel. In opdracht van en in samenwerking met de uitgever en de schrijvers heb ik de grafische vormgeving en opmaak verzorgd en ik ben enorm trots op het resultaat. Het is inmiddels ook genomineerd voor beste boek 2019 door het Erfgoed centrum Achterhoek en Liemers.’
Is het leuk om als Arnhemmer voor Uit in Arnhem een logo te ontwerpen?
‘Toevallig heb ik recent meegewerkt aan diverse huisstijluitingen van City Marketing Amersfoort. Dat was al erg leuk, maar dat ik nu voor een platform over mijn eigen stad een logo kan maken is extra mooi! Ik ken de stad natuurlijk goed en vind het mooi om daar een stijl en ontwerp bij te kiezen.’
Waar heb jij rekening mee gehouden bij het ontwerpen van het logo voor Uit in Arnhem?
De wensen van de klant staan altijd centraal, maar ik probeer wel mijn visie te delen en heb al snel een beeld in mijn hoofd. Voor een logo met daarin de Eusebiuskerk of John Frostbrug hoef je bij mij niet aan te kloppen. Het zijn prachtige en iconische plekken in de stad, maar Arnhem is een creatieve stad, volop in beweging. Uit in Arnhem is een platform dat mensen wil inspireren en informeren over hotspots, mooie plekken en leuke activiteiten voor een breed publiek. Deze boodschap probeer ik terug te laten komen in het logo.
Wat zijn jouw favoriete plekken in de stad?
‘Arnhem heeft prachtige gebouwen en parken. Het is misschien geen origineel antwoord, maar ik vind het Sonsbeekpark een van de mooiste plekken in de stad. Voor een biertje of koffietje kun je mij vinden in Sugar Hill of Café Babo. Mijn vrouw is dansdocent en vanwege haar vak bezoeken we vaak het theater. Hier ga ik ook graag naar toe.’