Ze kijkt veel liever vooruit, maar speciaal voor deze honderdste editie blikt uitgever Marieke van Kessel toch even terug. Hoe het in 2007 allemaal begon en je ineens tien jaar verder bent.
Interview: Nicole Beaujean
Fotografie: Eva Broekema
Kersvers in Amsterdam afgestudeerd als muziekwetenschapper met een master cultuurwetenschappen verdiende Marieke van Kessel de kost met de pr van culturele events. Zo was ze in 2005 betrokken bij de invulling van het educatieve programma van het Internationaal Koren Festival (IKF), dat in Arnhem plaatsvond. Om de betrokkenheid met deze stad te bevorderen, huurde de organisatie niet alleen een kantoor aan het Velperplein, maar werden Marieke en haar drie collega’s tijdelijk gehuisvest in een woning aan de Verheullstraat.
“Het was een ongelooflijk gezellige tijd. We werkten heel hard, maar hadden het buiten werktijd enorm naar onze zin samen in dat huis. Ik was de jongste van het stel en vond het leuk om voor ons team te koken.
IKF was een goede leerschool voor mij, maar ik verloor vooral mijn hart aan Arnhem. Dus na het festival kwam ik hier wonen.”
Uitkrant
Twijfelend tussen een vaste baan of een onzeker bestaan als freelancer in de organisatie van huiskamerconcerten ontdekte Marieke dat Arnhem geen Uitkrant kende, zoals ze in Amsterdam gewend was. “Ik wilde me graag inlezen in het culturele leven van de stad, vond ook best veel, maar moest het allemaal zelf ordenen. Natuurlijk waren er losse seizoensbrochures, maar een gebundeld overzicht compleet met activiteitenagenda was er niet.”
De ondernemer in de dop zag een gat in de markt, maar pakte het grondig en wetenschappelijk aan: “Ik zocht en vond een aantal stagiaires die samen met mij de culturele wereld van Arnhem in kaart brachten. Zelf voerde ik kennismakingsgesprekken met de directeuren van alle culturele instellingen in de stad. Conclusie: men had wel oren naar zo’n overkoepelend magazine. Het multimediale platform UIT in Arnhem was geboren.”
Mode Biënnale 2007
Resoluut sloot Marieke een starterslening af, schafte driehonderd displays aan en stelde een redactie samen. “Voor het testnummer koos ik het thema Mode Biënnale 2007. We hadden een groot interview met Sebastiaan Kramer en Sjaak Hullekes. Van die allereerste editie (het nulnummer) werden maar honderd exemplaren gedrukt. Hiermee kon ik de boer op. Want ik wilde de culturele instellingen ervan overtuigen dat wat we gingen doen de moeite waard was. Op basis van jaarcontracten kregen ze regelmatig publiciteit. Naast het magazine was er een website mét agenda, radio- en tv-uitzendingen, een nieuwsbrief en sms-berichten met last-minute ticketaanbiedingen.”
Bestelauto
In september 2007 verscheen het eerste reguliere magazine, in een oplage van 80.000. “We wilden cultuur zo dicht mogelijk bij de mensen brengen, en wat is nou dichter bij dan je eigen brievenbus? We gingen huis-aan-huis verspreiden en ook via 150 distributiepunten op logische plekken in de stad.”
Met haar eigen bestelauto bracht Marieke het eerste jaar alle nummers hoogstpersoonlijk rond. Die klus kostte haar een hele week en toen kon ze weer van voor af aan beginnen, om de eerste displays alweer bij te vullen.
Marieke: “Ik werd niet gehinderd door enige kennis van drukwerk en bladmanagement. Ik had geen enkele ervaring met het uitgeven van een magazine. Maar ik merkte al snel dat de mix van activiteiten essentieel was om het vertrouwen van de culturele partners te verdienen. Bovendien had ik een belangrijke missie: Arnhem laten zien wat er allemaal is en gebeurt in deze stad. En dat dat echt iets is om trots op te zijn.”
Offline, online én outdoor
Vanaf het prille begin werkte Marieke met een eigen redactie en deed ze alles zelf: van website, agenda-activiteiten invoeren tot advertentieacquisitie. Vooral de lokale focus en betrokkenheid bleken een goed wapen tegen concurrerende bladen en de crisis die in 2009 begon. “We streven ernaar elk jaar een nieuw middel aan ons platform toe te voegen. UIT in Arnhem is offline, online én outdoor.”
Afgelopen jaren werden vitrines in parkeergarages geplaatst en werd een gloednieuw digitaal magazine gelanceerd. Ook kwam er LED-scherm in de ramen van Hotel Haarhuis.
UITboulevard
In 2010 werd Marieke voor het eerst benaderd om de UITboulevard nieuw leven in te blazen. Tot die tijd beleefde het culturele seizoen haar start tijdens een bescheiden informatiemarkt rondom de Koepelkerk op het Jansplein.
Theatergezelschappen, orkesten, ensembles, theaters, cabaretiers, musea en popartiesten presenteerden zich in en om Musis Sacrum, Schouwburg Arnhem en buiten op de vijver van de Lauwersgracht. Met twee dagen gratis voorstellingen, presentaties en concerten werd het een groot succes; het aantal bezoekers steeg van duizend naar 35.000. Vijf succesvolle UITboulevards volgden, tot de verbouwing van Musis Sacrum en de nieuwbouw van de concertzaal roet in het eten gooiden.
Stilettohakken
Maar Mariekes faam als evenementenorganisator was gevestigd. Bridge to Liberation Experience, World Street Painting, Arnhem Top 2000 en Koningsdag Arnhem zijn maar een paar bekende festivals waarop je haar ongetwijfeld zag lopen, op haar eeuwige stilettohakken en met haar Bluetooth oortelefoontje paraat.
“Door UIT in Arnhem ben ik dans meer gaan waarderen. Inmiddels ben ik een groot liefhebber van Introdans-voorstellingen. Ik ben super trots op het culturele klimaat in Arnhem: op het niveau, de veelzijdigheid, de gelaagdheid ervan.
Het is wonderlijk dat we nu het honderdste nummer in onze handen hebben. Ik heb de hele stapel bekeken en alle honderd magazinecovers roepen een ‘o ja!’ op.
Zelf ben ik van het dóórgaan, niet zo van het stilstaan bij dingen. Maar mijn collega’s hebben gelijk: dit is een mooie mijlpaal.”